Sunday, 7 August 2011

KARANGAN CONTOH T 4FIRUS

PERANAN KELUARGA UNTUK MENINGKATKAN SEMANGAT PATRIOTIK

OLEH : ADILA BT. ABD RAHMAN

LANGKAH
PENANDA WACANA
MEMBINA PENDAHULUAN 4 AYAT
AYAT RANGSANGAN
 (TEMA)
Dewasa ini,

Sesebuah keluarga terdiri daripada ibu, bapa, abang, kakak, datuk dan nenek.
AYAT RANGSANGAN
 (DEFINISI TEMA)
Pada waktu yang sama,

Keluarga merupakan orang paling rapat dalam kehidupan anak-anak.
AYAT RANGSANGAN
 (HURAIAN TEMA/DEFINISI)
Hal ini demikian kerana,
Keluarga merupakan satu wadah yang sangat penting untuk menyemai semangat cinta akan negara dalam kalangan anak-anak mereka.
AYAT ARAH (FOKUS/KEHENDAK SOALAN)
Tegasnya,
Terdapat banyak cara untuk keluarga menyemai semangat patriotik tersebut ke dalam diri anak-anak.
LANGKAH
PENANDA WACANA
MEMBINA HURAIAN ISI 1 (PERENGGAN 4 UNSUR)
AYAT TOPIK
Pada hemat saya,
Ibu bapa mestilah mempunyai semangat cinta akan negara yang tinggi.
AYAT HURAIAN
Selain itu,
Jika tidak,
Hal ini demikan,
Pada 31 Ogos pula ibu bapa sepatutnya membawa anak-anak melihat sambutan Hari Kemerdekaan. Jika tidak, sekurang-kurangnya ibu bapa menonton sambutan Hari Merdeka melalui televisyen  bersama-sama keluarga. Hal ini demikan, akan dapat menyemai semangat cinta akan negara di jiwa anak-anak, bak kata pepatah, tak kenal maka tak cinta.
AYAT CONTOH
Sebagai contoh,
Sebagai contoh apabila tibanya bulan kemerdekaan negara iaitu bulan Ogos, ibu bapa perlulah mengibarkan jalur gemilang di kediaman mereka.
AYAT PENEGAS
Jelaslah bahawa,
Semangat cinta akan negara yang tinggi dalam diri ibu bapa akan meresap ke dalam diri anak-anak pula.

LANGKAH
PENANDA WACANA
MEMBINA HURAIAN ISI 2 (PERENGGAN 4 UNSUR)
AYAT TOPIK
Selain itu,
Ibu bapa juga boleh membawa anak-anak melawat ke tempat-tempat bersejarah di negara kita.
AYAT HURAIAN
Dalam zaman yang serba canggih ini,
Dengan melawat ke tempat-tempat bersejarah, anak-anak akan mengetahui sejarah negara.
AYAT CONTOH
Sebagai contoh,
Selain itu,
Ibu bapa membawa anak-anak melawat Kota A Famosa di Melaka. Anak-anak dapat menyaksikan sendiri kesan peninggalan penjajah Portugis di Melaka. Selain itu, anak-anak juga dapat mengambil pengajaran daripada peristiwa sejarah yang diketahui melalui lawatan tersebut.
AYAT PENEGAS
Tegasnya,
Secara tidak langsung anak-anak akan mencintai negara kita dan tidak mahu kita dijajah semula.
LANGKAH
PENANDA WACANA
MEMBINA HURAIAN ISI 3 (PERENGGAN 4 UNSUR)
AYAT TOPIK
Pada waktu yang sama,
Keluarga juga boleh menceritakan kepada anak-anak tentang peranan dan pengorbanan yang dilakukan oleh pejuang-pejuang tanah air yang menentang penjajah.
AYAT HURAIAN
Oleh hal yang demikian,
Malah,
Anak-anak dapat mengetahui  betapa sukarnya para pejuang ini berjuang untuk membebaskan negara ini daripada penjajahan.
AYAT CONTOH
Sebagai contoh,
Malah,
Pejuang-pejuang tanah air seperti Mat Kilau, Datuk Bahaman, Tok janggut, Hj. Abdul Rahman Limbung dan Rentap dan lain-lain lagi. Malah, pejuang-pejuang ini sanggup mati demi mempertahankan tanah air daripada dijajah.
AYAT PENEGAS
Jelaslah bahawa,
Mereka akan menghargai jasa dan sumbangan para pejuang ini yang sanggup mengorbankan nyawa  untuk memastikan negara kita mencapai kemerdekaan.
LANGKAH
PENANDA WACANA
MEMBINA HURAIAN ISI 4 (PERENGGAN 4 UNSUR)
AYAT TOPIK
Di samping itu,
Keluarga boleh juga menghadiahkan buku sejarah kepada anak-anak yang berjaya dalam peperiksaan.
AYAT HURAIAN
Malahan,
Ibu bapa boleh memberikan hadiah sama ada dalam bentuk buku rujukan ataupun novel sejarah.
AYAT CONTOH
Sebagai contoh,
Anak-anak akan berasa gembira dan tidak akan membuang masa di samping dapat menghayati peristiwa-peristiwa bersejarah dalam bahan bacaan tersebut.
AYAT PENEGAS
Jelaslah,
Melalui buku-buku dan novel-novel sejarah,semangat cinta akan negara boleh disemai di jiwa anak-anak.
LANGKAH
PENANDA WACANA
MEMBINA HURAIAN ISI 5 (PERENGGAN 4 UNSUR)
AYAT TOPIK
Walau bagaimana pun,
Keluarga sama ada ibu bapa, abang atau pun kakak boleh mengajak anak-anak  menonton filem berunsur sejarah seperti Bukit Kepong, Embun dan Paloh.
AYAT HURAIAN

Juteru,
Filem-filem ini akan menyedarkan anak-anak tentang kesengsaraan hidup yang dialami oleh masyarakat ketika zaman pemerintahan Jepun dan Komunis di Tanah Melayu.
AYAT CONTOH
Sebagai contoh,
Zaman pemerintahan Jepun dahulu banyak rakyat yang terkorban kerana mempertahankan tanah air, makanan dicatu, komunikasi sangat terhad, dan seksaan kepada mereka yang menentang samada dipancung atau ditembak.
AYAT PENEGAS
Tegasnya,
Melalui filem berunsur sejarah,  semangat cinta akan negara boleh disemai dalam diri anak-anak.
LANGKAH
PENANDA WACANA
MEMBINA KESIMPULAN 4 AYAT
AYAT TOPIK
Kesimpulannya, 
keluarga seharusnya berusaha untuk  menyemai semanagat cinta akan negara dalam kalangan anak-anak.

AYAT PENILAIAN
Jelaslah bahawa,
Anak-anak yang ibarat kain putih perlu dididik agar menyayangi negara mereka kerana di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung.
AYAT HARAPAN
Hal ini demikian,
Diharap anak-anak zaman moden ini dapat mempertahankan kemerdekaan dalam semua aspek, bukan sahaja dalam aspek penjajahan tetapi juga merdeka dari aspek ekonomi, sosial, komukasi, budaya dan sebagainya
AYAT CADANGAN / NASIHAT/SARANAN,
Dengan ini menyarankan,
Kurikulum sejarah perlu diperkasakan dan sebagai remaja saya menyarankan supaya setiap pelajar wajib lulus matapelajaran sejarah samaada di sekolah rendah apatah lagi  sekolah menengah.
AYAT PENEGAS
Tegasnya,
Mereka perlu menjaga kemerdekaan tanah air agar rakyat hidup dengan aman damai dan  jadikanlah peristiwa lalu sebagai sejarah hitam yang tidak akan berulang kembali.

No comments:

Post a Comment